VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY UPRAVUJÍCÍ POSKYTOVÁNÍ PRÁVNÍCH SLUŽEB NA DÁLKU

Článek 1 – Úvodní ustanovení

  1. Tyto všeobecné obchodní podmínky (dále jen „VOP“) upravující poskytování právních služeb prostřednictvím komunikačních prostředků na dálku (zejména prostřednictvím telefonu, e-mailu, programu Skype aj.) bez současné osobní přítomnosti smluvních stran ze strany advokáta,

Mgr. Evy Janákové, advokáta, se sídlem náměstí I. P. Pavlova 1789/5, Praha, 120 00, ev. č. ČAK: 17432, IČ: 05830851, e-mail: info@pravnimajak.cz web: www.pravnimajak.cz.

  • Uvedený advokát je poskytovatelem (dále též „Poskytovatel“ a nebo „Advokát“) právní služby (dále též „Služba“ nebo „Služby“) vůči třetím osobám, které jsou klienty (dále též „Klient“) a jsou v pozici spotřebitele, tj. osoby, která s Poskytovatelem jedná či uzavírá smlouvu mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání.
  • Poskytovatel poskytuje Klientovi Služby na základě smlouvy o poskytování právních služeb na dálku uzavřené elektronickými prostředky bez současné fyzické přítomnosti Poskytovatele a Klienta (dále též „Smlouva“). Část obsahu Smlouvy v případech, kdy je Klientem spotřebitel, upravují tyto Podmínky. Odchylná ujednání ve Smlouvě mají před zněním Podmínek přednost.
  • Webové stránky www.pravnimajak.cz, administrativně a technicky provozuje Mgr. Eva Janáková, advokát se sídlem náměstí I. P. Pavlova 1789/5, Praha, 120 00, ev. č. ČAK: 17432, IČ: 05830851 (dále jen „Webové stránky“).

Článek 2 – Uzavření Smlouvy

  1. Smlouvou se Poskytovatel zavazuje poskytnout Klientovi právní službu v termínech uvedených pro konkrétní typ Služby na Webových stránkách Poskytovatele, kterou Klient objedná a Klient se za tyto právní služby zavazuje zaplatit odměnu, a to dle platného ceníku uvedeného na Webových stránkách (dále jen „Odměna“).
  2. Jednání vedoucí k uzavření Smlouvy probíhá formou objednávky konkrétních právních služeb Poskytovatele na Webových stránkách www.pravnimajak.cz ze strany Klienta. V rámci objednávky si Klient objedná odbornou odpověď na konkrétní právní dotaz (dále jen “Odborná odpověď“).
  3. K uzavření Smlouvy mezi Poskytovatelem a Klientem se vyžadují následující kroky:
    1. Klient zvolí na Webových stránkách Poskytovatele, jaký typ právního dotazu si přeje zodpovědět, v následujícím kroku specifikuje svůj právní dotaz, vyplní své osobní a kontaktní údaje a uhradí Odměnu za poskytované služby jednou z forem online platebních metod;
    1. Objednávka se stává závaznou a smlouva mezi Klientem a Poskytovatelem je uzavřena uhrazením Odměny ze strany Klienta.
    1. Poskytovatel zašle Klientovi na jeho e-mail, který Poskytovateli sdělil, konkrétní popis podstatných náležitostí Služby (zejm. označení Služby, popis jejích hlavních vlastností, formu a termín dodání Služby, cenu Služby včetně všech daní a poplatků a fakturu po uhrazení Odměny);
  4. Odesláním objednávky konkrétního typu Služeb Klient, který je spotřebitelem, žádá o to, aby bylo poskytování Služby zahájeno během lhůty pro odstoupení od Smlouvy. Klient bere na vědomí, že pokud dojde ke splnění Služby před uplynutím zákonné lhůty pro odstoupení od smlouvy, nemá Klient v důsledku vyslovení souhlasu podle předchozí věty právo na odstoupení od smlouvy o poskytování služeb dle ustanovení § 1829 odst. 1 občanského zákoníku.
  5. Právní dotaz může klient zaslat v českém nebo anglickém jazyce. Odborná odpověď může být vyhotovena v českém nebo anglickém jazyce v závislosti na jazyce, ve kterém Klient dotaz zadá.
  6. Tyto VOP jsou nedílnou součástí Smlouvy, stejně jako Zásady ochrany osobních údajů.

Článek 3 – Vlastnosti Služby

  1. Termínem splnění Služby je časový úsek uvedený v rámci konkrétní objednávky, tento časový úsek začíná běžet následující pracovní den ode dne, kdy se objednávka Služeb stane závaznou, a to okamžikem přijetí platby Odměny na účet Poskytovatele. Poskytovatel si vyhrazuje právo zaslat Klientovi Odbornou odpověď později, než je uvedeno v rámci konkrétní objednávky, v případě náročnosti dotazu. Lhůty pro poskytnutí Služby začínají a končí běžet v pracovní dny.
  2. Právní služba má zejména podobu zodpovězení dotazu z hlediska platného práva, kdy Poskytovatel Klientovi zpracuje Odbornou odpověď vztahující se ke konkrétnímu právnímu problému, a to buď písemně v rámci sekce chat po přihlášení, kdy odpověď na dotaz bude zároveň zaslána na e-mailovou adresu Klienta nebo telefonicky, v závislosti na volbě konkrétního typu Služby ze strany Klienta.
  3. Odbornou odpověď poskytují osoby pověřené poskytnutím právní služby. Těmito osobami se rozumí Advokát, advokát spolupracující s Advokátem na základě písemné smlouvy zapsaný v seznamu advokátů České advokátní komory nebo advokátní koncipient zapsaný v seznamu koncipientů České advokátní komory (dále jen „Osoby pověřené poskytnutím právní služby“). Pokud se takové osoby podílejí na poskytování právních služeb, v tomto případě Odborné odpovědi, vždy jednají jménem a na odpovědnost konkrétního advokáta.‌ 
  4. Odborná odpověď slouží k jednorázové stručné právní analýze dotazu Klienta, v případě nutnosti složitějšího řešení právního problému může Klient kontaktovat Poskytovatele prostřednictvím kontaktního formuláře umístěného na Webových stránkách Poskytovatele.  V případě, že dotaz Klienta nebude možné zodpovědět v rámci Služby nebo dotaz položí osoba, která není v pozici spotřebitele, má Poskytovatel právo odmítnout zaslání Odborné odpovědi, o čemž Klienta informuje. Poskytovatel je povinen odmítnout poskytnutí Služby rovněž v případech, kdy tak stanoví zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, nebo stavovské předpisy České advokátní komory. V případě, že Klient již uhradil Odměnu a dotaz mu nebyl zodpovězen, bude mu takto uhrazená částka v plném rozsahu vrácena na účet, z něhož byla Odměna uhrazena.‌
  5. Není-li mezi Poskytovatelem a Klientem sjednáno jinak, má Služba spočívající v písemném právním poradenství, kterou Poskytovatel Klientovi dodá, charakter písemné odpovědi archivované v chatu přístupném po přihlášení do Klientova uživatelského účtu (dále jen „Chat“), tato odpověď bude zaslána i na e-mailovou adresu klienta ve formátu pdf. Po odpovědi na právní dotaz ze strany Poskytovatele je Klient v rámci chatu oprávněn položit Poskytovateli jeden doplňující dotaz vztahující se k odpovědi Poskytovatele a to maximálně v počtu znaků, který byl uveden jako maximální v rámci Služby zvolené Klientem při objednávce. Doplňující dotaz Klienta nesmí obsahovat dotazy vybočující či rozšiřující již položený dotaz v rámci Objednávky.
  6. Služba spočívající v písemném právním poradenství se považuje za poskytnutou okamžikem, kdy Poskytovatel odešle Odbornou odpověď Klientovi prostřednictvím webového rozhraní.
  7. Služba spočívající v telefonickém právním poradenství má podobu poskytnutí Odborné odpovědi na dotaz specifikovaný v rámci Objednávky. Nezbytným předpokladem pro Odbornou odpověď je dostatečná specifikace dotazu, který je podkladem pro poskytnutí právní služby. Právní služba spočívající v telefonickém právním poradenství je poskytována v délce trvání 30 minut, či po dohodě Poskytovatele a Klienta s dřívějším ukončením, pokud byl dotaz Klientovi zodpovězen dříve. V případě, že doba trvání telefonického hovoru přesáhne 30 minut, bude Klient ze strany Poskytovatele upozorněn na to, že stanovený rozsah byl překročen a dále bude pokračováno pouze se souhlasem Klienta s dalším účtováním právní služby. V případě, že Klient souhlas nevysloví, bude poskytování Služeb po překročení časového limitu ze strany Poskytovatele ukončeno.
  8. Klient bere na vědomí, že osoby pověřené poskytnutím právní služby, nejsou oprávněny ověřovat pravdivost či úplnost skutkových tvrzení poskytnutých Klientem. Poskytovatel vychází při poskytnutí právní služby z informací a dokumentů, které jsou mu poskytnuty Klientem, a proto neodpovídá Klientovi za případnou škodu způsobenou v důsledku nesprávného či neúplného poskytnutí informací nebo dokumentů.

Článek 4 – Uživatelský účet

  1. Na základě registrace Klienta provedené na Webových stránkách může Klient přistupovat do svého Uživatelského účtu.
  • Při registraci a při využívání Služeb Poskytovatele je Klient povinen uvádět správně a pravdivě všechny údaje. Pokud Klient využije Služby pro jiné než soukromé účely, aniž by se v rámci procesu registrace registroval jako osoba podnikající, jedná se o porušení podmínek užívání Webových stránek. Údaje uvedené v Uživatelském účtu je Klient při jakékoliv jejich změně povinen aktualizovat. Údaje uvedené Klientem v Uživatelském účtu jsou Poskytovatelem považovány za správné.
  • Před dokončením registrace je Klient povinen seznámit se s VOP. Udělení souhlasu se zněním VOP je nezbytnou podmínkou pro dokončení registrace a užívání Služeb. Souhlas s VOP Klient vyjadřuje zaškrtnutím políčka „Souhlasím s Všeobecnými obchodními podmínkami“, které je umístěno v registračním formuláři. Souhlasem s VOP Klient VOP akceptuje a zavazuje se je dodržovat.
  • Oznámení o úspěšné registraci na Webových stránkách bude Klientovi oznámeno ve formě e-mailové zprávy. Poskytovatel nezaručuje a neodpovídá za doručení e-mailové zprávy.
  • Přístup k Uživatelskému účtu je zabezpečen uživatelským jménem a heslem. Klient je povinen zachovávat mlčenlivost ohledně informací nezbytných k přístupu do jeho Uživatelského účtu a bere na vědomí, že Poskytovatel nenese odpovědnost za porušení této povinnosti ze strany Klienta.
  • Klient není oprávněn umožnit využívání Uživatelského účtu třetím osobám.
  • Poskytovatel může zrušit Uživatelský účet, a to zejména v případě, kdy Klient svůj Uživatelský účet déle než 5 (pět) let nevyužívá (nepřihlásí se ke svému Uživatelskému účtu), v případě, že Klient vypoví smlouvu s Poskytovatelem či v případě, kdy Klient poruší své povinnosti vyplývající z těchto VOP nebo ze zákona.
  • Klient bere na vědomí, že Uživatelský účet nemusí být dostupný nepřetržitě, a to zejména s ohledem na nutnou údržbu hardwarového a softwarového vybavení Poskytovatele, popř. nutnou údržbu hardwarového a softwarového vybavení třetích osob.

Článek 5 – Vybraná práva a povinnosti Poskytovatele

  1. Poskytovatel je povinen při poskytování Služby dodržovat zejm. zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, a předpisy vydávané Českou advokátní komorou, zejm. usnesení představenstva České advokátní komory č. 1/1997 Věstníku ze dne 31. října 1996, kterým se stanoví pravidla profesionální etiky a pravidla soutěže advokátů České republiky (etický kodex), v platném znění, dostupné na www.cak.cz.
  2. Údaje, které Klient Poskytovateli sdělil nebo zpřístupnil, mohou být ze strany Poskytovatele použity jen pro účely poskytování Služby a v případech, které stanoví obecně závazné právní předpisy. Klient je v této souvislosti povinen seznámit se a akceptovat Zásady ochrany osobních údajů, dostupné na Webových stránkách Poskytovatele.
  3. Svou informační povinnost vůči Klientovi fyzické osobě ve smyslu čl. 13 Nařízení Evropského parlamentu a Rady 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) („nařízení GDPR“) související se zpracováním osobních údajů Klienta pro účely plnění smlouvy o poskytování Služeb, pro účely jednání o této smlouvě a pro účely plnění veřejnoprávních povinností Poskytovatele, plní Poskytovatel prostřednictvím zvláštního dokumentu dostupném na tomto odkazu: https://www.pravnimajak.cz/zasady-ochrany-osobnich-udaju.
  4. Poskytovatel je povinen zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, které se v průběhu poskytování Služby dozví, a to i po skončení poskytování Služby.

Článek 6 – Odměna Poskytovatele, platební podmínky

  1. Služby poskytované na základě Smlouvy jsou úplatné. Odměna za Služby se hradí v české měně a její výše je uvedena u jednotlivých Služeb na Webových stránkách a je splatná před dodáním Služby. Odměna za Služby se stanovuje jako cena konečná, včetně všech případných daní a poplatků. Poskytovatel není plátcem DPH. V případě, že se Poskytovatel stane plátcem daně z přidané hodnoty, zahrnuje Odměna i tuto daň z přidané hodnoty. Poskytovatel není povinen poskytnout poptávanou Službu před uhrazením celé Odměny.  Platba probíhá prostřednictvím platební brány, při které Klient poskytuje následující údaje o platební kartě: číslo karty, datum platnosti a kód CVV. Veškeré poskytované údaje jsou zpracovány a uchovány společností ComGate Payments, a.s., se sídlem Aupark, Gočárova třída 1754 / 48b, 500 02 Hradec Králové, IČO: 279 24 505, https://www.comgate.cz/cz/platebni-brana („Platební brána“). ‌Další možností úhrady Odměny je platba prostřednictvím bankovního převodu prostřednictvím platebních tlačítek bank či další možnosti dle pokynů a podmínek Platební brány. V případě reklamací plateb nebo dotazů k platbám můžete kontaktovat společnost provozující Platební bránu na email: platby-podpora@comgate.cz nebo na tel.: +420 228 224 267.
  2. Klient souhlasí s použitím komunikačních prostředků na dálku při užívání Služeb Poskytovatele. Náklady vzniklé Klientovi při použití komunikačních prostředků na dálku v souvislosti s užíváním Webových stránek a Služeb (náklady na internetové připojení, náklady na telefonní hovory) si hradí Klient, přičemž tyto náklady nejsou nijak ovlivněny Poskytovatelem.
  3. Po uhrazení Odměny zašle Poskytovatel Klientovi na jeho e-mail, který Poskytovateli sdělil, daňový doklad (fakturu). Klient souhlasí s elektronickou fakturací právních služeb.
  4. V případě, že Klient odstoupí od Smlouvy, vrátí mu Poskytovatel bez zbytečného odkladu všechny platby, které Poskytovatel od Klienta obdržel. To neplatí, pokud Klient Poskytovatele požádal, aby poskytování Služby bylo zahájeno během lhůty pro odstoupení od Smlouvy a plnění ze strany Poskytovatele již začalo. V takovém případě Klient Poskytovateli zaplatí poměrnou část ceny Služby.

Článek 7 – Reklamace Služeb a řešení sporů

  1. Práva a povinnosti Poskytovatele a Klienta ohledně odpovědnosti za vady Služby a odpovědnosti Poskytovatele za škodu se řídí příslušnými obecně závaznými právními předpisy, zejména zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a zákonem č. 85/1996 Sb., o advokacii.
  2. Reklamace online platby: Pokud při platbě za placené Služby online platební kartou nebo prostřednictvím jiných platebních nástrojů nedojde k zaplacení Služeb z důvodu zamítnutí transakce, Klient kontaktuje příslušnou banku.
  3. Klient může vytknout vadu, která se u poskytovaných Služeb projeví nebo vyskytne za trvání závazku.
  4. Uplatnění práva z vadného plnění či stížnost dle předchozího bodu (dále jen jako „Reklamace“) musí vždy obsahovat označení Klienta a popis konkrétních nedostatků. V uplatnění práva z vadného plnění musí být uvedeno, v čem konkrétně spočívá tvrzená vada plnění ze strany Advokáta (nebyla-li tato vytknuta již dříve) a jaké konkrétní právo dle občanského zákoníku Klient uplatňuje. Reklamace musí být vždy dostatečně určitá, aby ji mohl Advokát objektivně posoudit.
  5. Klient má v případě jím nezaviněného vadného plnění Služeb nárok na odstranění vady, ledaže je to nemožné nebo nepřiměřeně nákladné. 
  6. Poskytovatel odstraní vadu v přiměřené době po jejím vytknutí tak, aby nezpůsobil Klientovi značné obtíže, přičemž se zohlední povaha Služby a účel, pro který ji Klient požadoval.
  7. Klient může požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od smlouvy, pokud
  8. Poskytovatel vadu neodstranil v přiměřené době po jejím vytknutí, ledaže je to nemožné nebo nepřiměřeně nákladné nebo je z prohlášení Poskytovatele nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro Klienta,
  9. se vada projeví i po odstranění, nebo
  10. je vada podstatným porušením smlouvy.
  11. Toto právo je Klient povinen uplatnit u Poskytovatele písemně bez zbytečného odkladu od data poskytnutí Služeb, jinak zaniká.
  12. Přiměřená sleva se určí jako rozdíl mezi hodnotou Služby bez vady a vadné Služby, která byla Klientovi poskytnuta.
  13. Reklamaci Služeb poskytnutých ze strany Poskytovatele může Klient uplatnit pomocí elektronického kontaktního formuláře umístěného na Webových stránkách nebo v písemné formě odesláním elektronické zprávy na adresu info@pravnimajak.cz nebo odesláním poštou na adresu Mgr. Eva Janáková, advokát, náměstí I. P. Pavlova 1789/5, Praha, 120 00.
  14. Reklamace se vyřizují ve lhůtách odpovídajících složitosti a technické nebo administrativní náročnosti uplatněné reklamace.  Poskytovatel je povinen o tom, zda má být uplatněna odpovědnost Poskytovatele za vadu rozhodnout nejpozději do 3 kalendářních dnů. Poskytovatel je povinen vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Tato lhůta neběží, je-li vyřízení reklamace znemožněno z důvodů stojících na straně Klienta. Není-li reklamace vyřízena včas, má spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy.
  15. Práva z vadného plnění Klientovi nenáleží, pokud o vadě před poskytnutím Služby věděl, nebo pokud ji sám způsobil.
  16. O uplatnění a vyřízení reklamace bude Klientovi, který je spotřebitelem, vydáno písemné potvrzení.
  17. Mimosoudním řešením spotřebitelských sporů pro oblast sporů mezi advokátem a spotřebitelem ze smluv o poskytování právních služeb (na základě zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele ve znění pozdějších předpisů), je pověřena Česká advokátní komora (www.cak.cz). Pro účely mimosoudního řešení sporu se přiměřeně použije advokátní smírčí řád (Usnesení představenstva České advokátní komory č. 2/1998 Věstníku, kterým se upravuje smírčí řízení).

Článek 8 – Doručování

  1. Komunikace mezi Poskytovatelem a Klientem probíhá elektronicky, a to buď prostřednictvím webového rozhraní v rámci uživatelského účtu Klienta nebo e-mailem. Komunikace Poskytovatele vůči Klientovi v případě e-mailu bude zasílána na e-mailovou adresu Klienta, kterou tento Poskytovateli sdělil za účelem poskytnutí Služby. Komunikace Klienta vůči Poskytovateli bude zasílána na e-mailovou adresu info@pravnimajak.cz. E-mailová zpráva je doručena okamžikem jejího odeslání, ledaže bude odesílateli doručena zpráva provozovatele e¬mailové pošty o tom, že zprávu nelze doručit.
  2. Klient si je vědom rizik souvisejících s užíváním veřejné sítě Internet a e-mailové komunikace a je si vědom možností zneužití zpráv zasílaných elektronicky ze strany třetích osob.
  3. Poskytovatel neodpovídá za škodu způsobenou v důsledku použitého hardware, software, internetového připojení, dálkového elektronického přenosu dat či jiných forem komunikace na dálku.

Článek 9 – Trvání Smlouvy

  1. Platnost a účinnost Smlouvy končí, mimo jiných způsobů, provedením dohodnuté Služby a vypořádáním finančních úhrad s tím souvisejících.
  2. Klient je oprávněn vypovědět Smlouvu dle ustanovení § 20 odst. 4 zákona o advokacii. Poskytovatel je oprávněn Smlouvu vypovědět v případech uvedených v § 20 odst. 1 až 3 zákona o advokacii.
  3. Klient nemá právo na odstoupení od Smlouvy, pokud byla Služba splněna před uplynutím lhůty pro odstoupení od Smlouvy, s čímž Klient výslovně souhlasí.

Článek 10 – Závěrečná ustanovení

  1. Poskytovatel a Klient jsou povinni navzájem si oznamovat všechny skutečnosti, které mohou mít vliv na poskytování Služby.
  2. Pokud vztah související s užitím Webových stránek nebo právní vztah založený smlouvou o poskytování Služeb obsahuje mezinárodní prvek, pak strany sjednávají, že vztah se řídí právem České republiky, a to zejména občanským zákoníkem, zákonem o advokacii, stavovskými předpisy vydanými Českou advokátní komorou a předpisy vydanými za účelem ochrany spotřebitele. Smluvní strany smluvily pravomoc soudů České republiky.
  3. Poskytovatel je oprávněn tyto VOP kdykoliv změnit, upravit nebo doplnit, přičemž každá úprava, doplnění nebo změna je účinná zveřejněním úplného znění VOP na Webových stránkách. Změna VOP, která dopadá na již uzavřenou smlouvu se Klientovi oznámí formou e-mailové zprávy a bude mít právní účinky i tehdy, nevysloví-li  s ní Klient nesouhlas formou výpovědi v souladu s následující větou. Pokud Klient se změnami VOP nesouhlasí, je povinen zdržet se užívání Služeb po datu určeném Poskytovatelem jako datum účinnosti změny VOP a je oprávněn vypovědět smlouvu do 14 kalendářních dnů poté, co se o změně VOP dozvěděl, přičemž výpověď nabude účinnosti dnem předcházejícím dni nabytí účinnosti změny VOP nebo v té samé lhůtě vypovědět smlouvu zrušením Uživatelského účtu s okamžitou účinností. Jako důvod pro změnu VOP se sjednává zejména – vývoj cen, vývoj nákladů, vliv regulace navazujících oblastí, změna cenové politiky, změna tržních podmínek, změna osobních nebo majetkových poměrů Poskytovatele, změna podnikatelského záměru Poskytovatele, rozšíření či zúžení poskytovaných Služeb nebo změna jiných technických, provozních, obchodních nebo organizačních podmínek na straně Poskytovatele.
  4. V případě, že některé ustanovení těchto VOP se stane neplatným nebo neúčinným, zůstávají ostatní ustanovení VOP platná a účinná.
  5. Tyto VOP jsou platné a účinné od 1.8.2023